Google+ Google+

joi, 11 aprilie 2013

Salinele in Romania 1885 - 1886 (1)

Revista Economia Nationala publica in numarul 2 din anul XI 12 ianuarie 1887 un articol referitor la Salinele din Romania.

Citind articolul mi-au sarit in ochi cateva lucruri interesante. Astfel conform publicatiei in perioada 1885 - 1886 au fost extrase 80.750.196 kg de sare, cantitate ce a fost vanduta pentru 5.563.081 franci. Aceste cifre sunt superioare celor din perioada anterioara, 1884 - 1885 cand au fost extrase 73.753.332 kg cu un venit de 5,122,969 franci.

Sarea era extrasa din patru saline aflate in exploatare in regim de regie: Doftana, Slanic, Salinele Mari si Targu Ocna. Cifrele pentru perioada 1885 - 1886 aferente celor patru saline arata in felul urmator:

                                 Sare bucati               Sare marunta
Doftana............(kg)   26.217.297             4.815.504
Slanic...............(kg)   19.755.455             4.313.950
Salinele Mari....(kg)     9.427.163             2.846.515
Targu-Ocna......(kg)   12.113.507             2.911.239

In mod surprinzator exista si statistici privind cheltuielile de extractie si productie pentru fiecare salina in parte:
                          
Doftana..............7,22 franci pe tona
Slanic.................9,64 franci pe tona
Salinele mari.......7,79 franci pe tona
Targu-Ocna........9,93 franci pe tona

Salina din Romania
Costul mediu pe tona pentru perioada 1885 - 1886 a ajuns astfel la 9,1 franci pe tona. Cheltuielile de transport in schimb au ajuns la 13,69 franci pe tona, rezultand un cost total de 23 de franci si 9 centime. As remarca in acest punct structura costurilor. Practic exploatarea si extractia sarii se realizau la un pret mai mic decat transportul ei. Altfel spus caile de transport din Romania nu erau suficient de eficiente. Aruncand o privire peste istoricul cailor ferate din Romania (link aici)din perioada respectiva se poate observa cum la vremea respectiva erau putine cai ferate pe care sa se poata realiza un transport rapid si mai ieftin al sarii catre centrele de consum (marile orase) sau catre export.

Voi relua acest subiect intr-un post viitor.
Google+