"Sunt necalculabile folosele ce a tras si ce are sa traga in viitor tera intrega din drumurile de fer. Cestiunea acesta a inreurirei drumurilor de fer asupra sporirei avutiei publice merita sa fie studiata, caci numai atunci se va putea vedea cat de insemnate sunt sacrificiile facute, comparate cu rezultatele ce au produs, si mai cu sema cce au sa produca. Un singur fapt este de ajuns spre a ne dovedi acesta: este in de obste cunoscut ca pretul pamentului s'a indoit, s'a intreit si pe alocurea chiar s'a impatrit de la infiintarea drumului de fer. Eftinatatea mosiilor era proverbiala in Ialomita: cu 20 si cu 30 de lei pogonu se cumpara domene imense. Nici nu apucase sa se deschida linia care strabate campiile manoase ale acestui judet si mosiile s'au vindut cu 80 si 100 lei pogonul; asta-di se fac vinderi cu 120 lei in Prahova, Buzeu, Ilfov se vindea pogonul cu 100 si 150 lei; asta-di pretul de 200, 250, 300 si chiar 500 este potrivit. Aceiasi proportiune in tote cele-l'alte judete.
Desvoltarea agriculturei, intinderea cultureai, a fost asemenea o urmare a infiintarei cailor ferate; se ara si se semana cu mult mai mult de cat alta data. Sub aceeasi influenta s'a infiintat o multime de fabrici. Valea Prahovei pana mai deuna-di tacuta a devenit asta-di un centru de activitatel fabrici de tot felul populeza polele Carpatilor de la Campina pana la Predeal. In Braila, Galati, Ploesci, Botosani si aiurea, industria incepe a se desvolta; fabricele se inmultesc pe an ce trece."
Aceasta parte a discursului este una foarte interesanta, in special daca este privita prin ochii vremurilor de atunci. In primul rand trebuie remarcat faptul ca o linie de cale ferata apropie doua locatii. Daca distanta de la Ramnicu Valcea la Bucuresti se facea cu trasura in cateva zile, cu noua linie de cale ferate aceeasi distanta era acoperita in cel mult o zi. Din punct de vedere economic acest aspect reprezinta un imbold urias dat agriculturii, prin diminuarea pretului si timpului de livrare. Produse agricole perisabile puteau ajunge in porturi sau orase mult mai repede. Timp redus inseamna si posibilitatea de a dezvolta o industrie care sa deserveasca orasele sau exportul, cu costuri mai reduse.
Aceste avantaje sunt totusi destul de usor de observat si cred ca sunt destul de clare pentru toata lumea.
Ciudata mi se pare partea aceea a discursului referitoare la cresterea pretului la pamant. In fond ar trebui sa ne intereseze in primul rand cresterea productivitatii pamantului, sau a pretului bunurilor vandute. De ce insista ministrul pe pretul pamantului? Am incercat sa aflu mai multe despre el si cele mai multe informatii le-am gasit pe site-ul Enciclopedia Romaniei. Ministrul este liberal, cu studii de economie si agronomie. Aceasta inclinatie spre agronomie ar putea sa fie un prim indiciu.
De asemenea as remarca faptul ca in perioada respectiva o mare parte din terenul agricol al Romaniei era detinut in continuare de catre fostii boieri, grupati in Partidul Conservator. Este greu de crezut ca la inaugurarea caii ferate din Ramnicu Valcea nu se aflau si conservatori ori proprietari de intinse ferme agricole. De aceea cred eu era important ca acestia sa auda ca simpla prezenta a caii ferate in apropierea lor ar putea fi un lucru pozitiv. In fond, din discurs rezulta cum prezenta caii ferate inseamna in mod automat si cresterea valorii de piata a terenurilor.
Oricare ar explicatia, cert e ca introducerea cailor ferate a deschis drumul industriei in Romania. Iar industria in adevaratul sens al cuvantului nu poate exista fara un sistem de cale ferate bine pus la punct.
Discursul merge apoi in directia importantei pe care Regele Carol I a acordat-o cailor ferate si implicarea sa in desavarsirea acestor lucrari pe teritoriul Vechiului Regat. Nu am sa reproduc aceasta parte pentru ca este plina de platitudini. Totusi trebuie subliniat rolul de catalizator al modernizarii pe care Regele Carol l-a avut asupra Vechiului Regat. Cea mai buna modalitate de a demonstra acest lucru este de a vedea cum arata reteaua feroviara a Regatul Roman la instalarea Regelui Carol si cum arata aceasta la doi ani dupa momentul in care regele a murit:
Iar ca incheiere atat a discursului domnului ministru P.S. Aurelian, cat si al acestui post:
"Sa traiasca M. S. Regele!
Sa traiasca M. S. Regina!
Sa traiasca Romania!"
Desvoltarea agriculturei, intinderea cultureai, a fost asemenea o urmare a infiintarei cailor ferate; se ara si se semana cu mult mai mult de cat alta data. Sub aceeasi influenta s'a infiintat o multime de fabrici. Valea Prahovei pana mai deuna-di tacuta a devenit asta-di un centru de activitatel fabrici de tot felul populeza polele Carpatilor de la Campina pana la Predeal. In Braila, Galati, Ploesci, Botosani si aiurea, industria incepe a se desvolta; fabricele se inmultesc pe an ce trece."
Aceasta parte a discursului este una foarte interesanta, in special daca este privita prin ochii vremurilor de atunci. In primul rand trebuie remarcat faptul ca o linie de cale ferata apropie doua locatii. Daca distanta de la Ramnicu Valcea la Bucuresti se facea cu trasura in cateva zile, cu noua linie de cale ferate aceeasi distanta era acoperita in cel mult o zi. Din punct de vedere economic acest aspect reprezinta un imbold urias dat agriculturii, prin diminuarea pretului si timpului de livrare. Produse agricole perisabile puteau ajunge in porturi sau orase mult mai repede. Timp redus inseamna si posibilitatea de a dezvolta o industrie care sa deserveasca orasele sau exportul, cu costuri mai reduse.
Aceste avantaje sunt totusi destul de usor de observat si cred ca sunt destul de clare pentru toata lumea.
Ciudata mi se pare partea aceea a discursului referitoare la cresterea pretului la pamant. In fond ar trebui sa ne intereseze in primul rand cresterea productivitatii pamantului, sau a pretului bunurilor vandute. De ce insista ministrul pe pretul pamantului? Am incercat sa aflu mai multe despre el si cele mai multe informatii le-am gasit pe site-ul Enciclopedia Romaniei. Ministrul este liberal, cu studii de economie si agronomie. Aceasta inclinatie spre agronomie ar putea sa fie un prim indiciu.
De asemenea as remarca faptul ca in perioada respectiva o mare parte din terenul agricol al Romaniei era detinut in continuare de catre fostii boieri, grupati in Partidul Conservator. Este greu de crezut ca la inaugurarea caii ferate din Ramnicu Valcea nu se aflau si conservatori ori proprietari de intinse ferme agricole. De aceea cred eu era important ca acestia sa auda ca simpla prezenta a caii ferate in apropierea lor ar putea fi un lucru pozitiv. In fond, din discurs rezulta cum prezenta caii ferate inseamna in mod automat si cresterea valorii de piata a terenurilor.
Oricare ar explicatia, cert e ca introducerea cailor ferate a deschis drumul industriei in Romania. Iar industria in adevaratul sens al cuvantului nu poate exista fara un sistem de cale ferate bine pus la punct.
Discursul merge apoi in directia importantei pe care Regele Carol I a acordat-o cailor ferate si implicarea sa in desavarsirea acestor lucrari pe teritoriul Vechiului Regat. Nu am sa reproduc aceasta parte pentru ca este plina de platitudini. Totusi trebuie subliniat rolul de catalizator al modernizarii pe care Regele Carol l-a avut asupra Vechiului Regat. Cea mai buna modalitate de a demonstra acest lucru este de a vedea cum arata reteaua feroviara a Regatul Roman la instalarea Regelui Carol si cum arata aceasta la doi ani dupa momentul in care regele a murit:
Reteaua de cale ferata in 1916 Sursa: Trainz |
Reteaua de cale ferata 1916, Sursa: Trainz |
"Sa traiasca M. S. Regele!
Sa traiasca M. S. Regina!
Sa traiasca Romania!"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu