Nu multa lume a auzit de Via Carolina, la fel cum nu multa lume stie de cucerirea Olteniei de catre Imperiul Habsburgic. Desi aceasta perioada nu este consemnata in manualele de istorie a Romaniei ca fiind de importanta, pentru Oltenia ea a insemnat o era scurta, dar foarte interesanta.
De ce? Pentru ca ocupatia austriaca a insemnat trupe stationate pe teritoriul Olteniei, cu toate neajunsurile aduse de aceasta situatie, dar in acelasi timp si realizarea unor reforme si in special lucrari de infrastructura pe care voievodul de la Bucuresti nu le-ar fi realizat probabil niciodata.
Cea dintâi
grijă a guvernului Austriei, după cucerirea Olteniei, în anul 1718, a fost de a
stabili căi de comunicație care să lege Transilvania (Dacia Alpestră) cu
Oltenia (Dacia de Mijloc).
Astfel, după încheierea păcii de la Passarowitz (1718) între Imperiul Otoman și Imperiul
Habsburgic Sublima Portă a cedat ”Imperialilor” cele 5 județe, care formau Valahia Mică
(Oltenia). Trupele Regelui Carol al VI-lea ocupau Oltenia deja din 1717 însă oficializarea
ocupației a avut loc abia un an mai târziu. Încă din timpul acestei ocupații au
fost luate măsuri pentru a se lega Transilvania cu noua provincie cucerită. În
acest scop Prințul Eugene de Savoia,
comandantul trupelor austriece din Oltenia a fost însărcinat cu construcția
unei șosele de la Turnu Roșu până la Râmnicu Vâlcei cu scopul de a înlesni transporturile militare și comerciale dintre
Transilvania și Valahia Mică.
Acestă șosea
comercialo strategică, i se dete numele de ”Via Carolina”. Spre a memora atât
cucerirea Olteniei, cât și construcția acestei șosele, care pe acele vremuri,
trecea drept o adeverată lucrare de artă, făcu o inscripțiune latinescă, în
felul inscripțiilor romane și se încrustă cu crampone de fer în stânca
muntelui, pe marginea drumului.
Acesta a dispus curățarea albiei Oltului de stâncile care
împiedicau transportul de materiale pe apă. Sa nu uităm că, în lipsa căilor
ferate, lemnul, o resursă foarte importantă în acea vreme era transportat prin
intermediul plutașilor. Acele stânci din albia Oltului împiedicau însă
transportul pe calea apelor. Construcția
acestui drum a costat în total 60,000 florini, o sumă considerabilă pentru
acele vremuri, justificată însă de dificultățile întâmpinate în timp ce se încerca
a se învinge stâncoasa resistență a Carpaților și capriciile furiose ale
Oltului.
Șoseaua începea de la Turnu Roșu (unde era granița dintre
Oltenia și Transilvania) și mergea până la Bogdănești (localitate aflată la
jumătatea drumului dintre Călimănești și Râmnicu Vâlcea). La Turnu Roșu, a fost săpată în piatră următoarea
inscripție:
”Haec Via
In Dacia
Aperta est
Anno MDCCXVII”
În traducere inscripția spune: ”Acest drum din Dacia este deschis Anul 1717”
Drumul a fost numit Via Carolina, sau Drumul lui Carol,
în cinstea Împăratului austriac Carol al VI-lea.
Drumul ce mergea pe marginea Oltului a fost considerat în
acele vremuri ca o lucrare extraordinară fiind comparat cu construcțiile
Romanilor și cu faimosul drum roman ce străbătea Oltenia în timpul ocupației romane.
Așa cum vom vedea mai jos și inscripția din lăsată de austrieci în localitatea
Câineni, situată pe acest drum spunea ”chiar
vitejia lui Traian s-a oprit aici”.
Acest drum a fost identificat de Domnul Dr. M. Gaster
care a trimis din Londra ”Societăței Geografice Române” undeva prin 90 ai
secolului XIX niște notițe privitoare la România, culese dintr-un manuscris
aflat în custodia British Museum.
Astfel, între planșele interesante pentru geografia Țării
Românești, se afla una de aproape un metru, în care era ilustrat cursul râului
Olt, de la ieșirea lui din Transilvania (Turnu Roșu), până aproape de Râmnicu
Vâlcea, drum de 8 ceasuri cu trăsura. Așa cum probabil ati ghicit este vorba
despre ”Via Carolina”.
Un detaliu interesant legat de această hartă este că
menționa în stânga Oltului: ”Oesterreichische Wallachei” iar în dreapta lui:
”Turckische Wallachei”. Bineînțeles că lucrurile erau exact invers.
În apropiere de satul Câineni, sus în stânca munților se
afla încrustată o lespede mare de marmură albă, pe care era săpată o inscripție
în latină sub armele imperiale. Pe lângă acestă stâncă trecea în vremurile
ocupației austriece drumul; mai târziu, în timpul domniei lui Stirbey-Vodă se
pare că această porțiune a fost refăcută, cu această ocazie drumul fiind
coborât. De atunci inscripția nu a mai fost vizibilă trecătorilor, fiind mult
mai sus decât șoseaua:
Iată ce spunea inscripția:
”STA VIATOR
UBI NATURA STARE JUBET
ET VIRTUS TRAJANI STETIT
HIC
SUB AUSPICUS
CAROLI SEXTI
SUBACTA BREVI BELLO
SED FORTI ANIMO
EUGENIO
CAESARIS VICARIO DUCE
RIPENSI DACIA
UT MEDIAE MUTUIS COMMERCIIS JUNGERETUR ALPESTRIS
EPFRACTIS NUPIBUS PRAECIPITATIS IN PLANUM DUCTIS ALPIBUS
PANTE JUXTIS
XI HORARUM VIA VEHICULARIS APERTA EST
OPUS EGIT
STEPHANUS COMES A
STEINVILLE
LEGATUS ET PRAESES IN DACIIS
ARCHITECTO FRIDERICO SCHWANICIO
QUID PROVIDENTIA AUGUSTI
PRO SALUTE PUBLICA PER FIDELE MINISTERIUM PASSET
GRATAE POSTERITATE PERENNE MONUMENTUM
JAM VALDE PROSPERE ET MEMINERIS
VIRTUTI CAROLI INVIAM NULLA ESSE
VIAM
QUEDUM ALPES EVISCERAT ET FLUMINA DAMAT
BELLUM SISTIT POPULOSQUE MONITBUS NUDATOS
IMPERIO FRENAT OBSEQUIO FELICES
VIA CAROLINA
HAEC EST
MDCCVII
Textul
de mai sus a fost copiată de D.N. V. Pipirescu, învățător în Comuna Câineni în
1883, chiar de pe piatra originală. Din păcate inscripția nu a fost copiată
foarte corect, lipsind litere din text. De asemenea anul menționat în
inscripție este 1707, deși drumul știm că a fost inaugurat în 1717.
De
la același învățător avem moștenire și traducerea de mai jos:
”Oprește-te călătorule! Unde natura
poruncește să te oprești și vitejia lui Trajan s-a oprit. Aici sub auspiciile
lui Carol al VI-a, Imperatorului, într-adever August, supusă fiind Dacia
Ripensă printr’un scurt resbel, însă prin mare vitejie, fiind Eugeniu general, locțiitorul
Cesarului, un drum de trăsuri, lung de 11 ceasuri a fost deschis, după ce
stâncile au fost sfărâmate și rostogolite și după ce Alpii au fost nivelați și
uniți printr’un pod, pentru ca țara Alpestră (Transilvania) să fie unită prin
comunicațiuni mutuale cu țara de mijloc (Oltenia). Cu acesta lucrare s’a
sârguit
Ștefan Comte de Steinville, delegat și președinte în ambele Dacii, fiind
architect Frederic Schwanicius. Ceea prin providenția Cesarului pentru binele obștesc, prin o
slujbă credinciosă, a pus acest monument nepieritor pentru posteritatea
recunoscătore. Acum remâi sănătos și aduți aminte că prin virtutea lui Carol nu
remâne nici drum nefăcut, care Imperator nu când sfarămă Alpii, învinge
rîurile, termină răsboiul și anexează la Imperiu aceste popore scăpate de munți
și fericite prin supunere. Acesta este Calea Carolina. MDCCVII”
Traducerea
conține elementele esențiale ale textului, dar învățătorul cu pricina a mai
înfrumusețat textul pe ici pe colo cu diverse cuvinte ce nu își au locul.
Lucrări
de infrastructură de o asemenea amploare nu au mai avut loc o perioadă lungă de
timp în acea zonă. Deși Valea Oltului este una dintre puținele zone de trecere
între Valahia și Transilvania, nordul județului nu a mai beneficiat de lucrări
de infrastructură de o asemenea amploare decât atunci când a fost construită
calea ferată.
Dovadă
a lipsei de interes pentru această zonă strategică sunt și cuvintele rostite de
Domnitorul Bibescu la deschiderea Obșteștei adunări din anul 1848:
”Ve făgăduiam la
începutul anului încetat podul peste Olt...și deschiderea peste Carpați a
drumului de la Câineni...știți că acestă făgăduială s`a
îndeplinit cu chip de a lăsa la cei cari vor veni după noi adevărate monumente
a rivnii și a talentului celor care au ajutat întru a lor săvârșire”
Chiar și
domnitorul Bibescu considera acestă lucrare ca un adevărat monument, menit a
trece la posteritate. Totuși în ciuda acestei făgăduieli, abia după mai bine de
40 de ani lucrările la șosea în punctele Armăsaru
și Clopotul fuseseră atribuite spre reparații sau modernizare prin licitație
(conform lui George I. Lahovary, conferință ținută în 4 Martie 1891, în fața Societății
Geografice Române - Buletinul soc. An. XII, trim. 1, pag. 64)
Concluzia
mea pentru finalul articolului este că această lucrare de infrastructură a fost
într-adevăr una de o importanță majoră pentru zonă, însă amploarea ei poate fi
înțeleasă mai bine dacă ne gândim că acest drum nu a suferit reparații
fundamentale pentru mai bine de un secol. Este ciudat cum Imperiul Austriac a
considerat regiunea importantă din punct de vedere commercial și strategic, în
schimb Domnia Țării Românești a lăsat drumul fără modificări sau reparații
capital o perioadă foarte lungă de timp.
Nepăsarea autorităților centrale pentru această zonă pare
a continua chiar și în zilele noastre, regiunea Oltenia fiind singura din
România lipsită de autostradă. Mai mult, autoritățile din ziua de astăzi nu
consideră prioritară o autostradă Pitești – Râmnicu Vâlcea – Sibiu, care să
lege Oltenia de Transilvania și să faciliteze mai ușor traficul de mărfuri
între provincii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu